مناسک اجتماعی بهعنوان بخشی جداییناپذیر از فرهنگ جوامع، نقش مهمی در بازتولید سرمایههای نمادین و تقویت همبستگی اجتماعی ایفا میکنند. مراسم فاتحهخوانی در ایل بهمئی، بهعنوان یکی از آیینهای سنتی، حاوی عناصر نمادین است که بازتابدهنده ارزشها، باورها و هویت فرهنگی این ایل است. این پژوهش به بررسی چگونگی بازتولید سرمایههای نمادین در این مراسم و نقش آن در تقویت مناسک اجتماعی و حفظ هویت فرهنگی ایل بهمئی میپردازد. هدف این پژوهش، تحلیل سرمایههای نمادین در مراسم فاتحهخوانی ایل بهمئی و بررسی نقش این سرمایهها در تقویت مناسک اجتماعی و حفظ هویت فرهنگی است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش قومنگاری انجام شده است. دادهها از طریق مشاهده مشارکتی جمعآوری شدهاند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مراسم فاتحهخوانی در ایل بهمئی حاوی سرمایههای نمادین متعددی از جمله زبان محلی، نمادهای مذهبی و آیینهای سنتی است. این سرمایهها از طریق گفتارها، حرکات و اشیاء نمادین بازتولید میشوند و به تقویت همبستگی اجتماعی و حفظ هویت فرهنگی ایل کمک میکنند. همچنین، این مراسم بهعنوان ابزاری برای انتقال ارزشها و باورهای فرهنگی از نسلی به نسل دیگر عمل میکند.
مرادی بهمئی, علی . (1403). سرمایههای نمادین در مناسک اجتماعی (موردمطالعه: تحلیل مراسم فاتحهخوانی در ایل بهمئی). پژوهشنامه بختیــــــاریشناسی و اقوام ایرانی, 3(1), -. doi: 10.22034/bsriit.2025.15120.1062
MLA
مرادی بهمئی, علی . "سرمایههای نمادین در مناسک اجتماعی (موردمطالعه: تحلیل مراسم فاتحهخوانی در ایل بهمئی)", پژوهشنامه بختیــــــاریشناسی و اقوام ایرانی, 3, 1, 1403, -. doi: 10.22034/bsriit.2025.15120.1062
HARVARD
مرادی بهمئی, علی. (1403). 'سرمایههای نمادین در مناسک اجتماعی (موردمطالعه: تحلیل مراسم فاتحهخوانی در ایل بهمئی)', پژوهشنامه بختیــــــاریشناسی و اقوام ایرانی, 3(1), pp. -. doi: 10.22034/bsriit.2025.15120.1062
CHICAGO
علی مرادی بهمئی, "سرمایههای نمادین در مناسک اجتماعی (موردمطالعه: تحلیل مراسم فاتحهخوانی در ایل بهمئی)," پژوهشنامه بختیــــــاریشناسی و اقوام ایرانی, 3 1 (1403): -, doi: 10.22034/bsriit.2025.15120.1062
VANCOUVER
مرادی بهمئی, علی. سرمایههای نمادین در مناسک اجتماعی (موردمطالعه: تحلیل مراسم فاتحهخوانی در ایل بهمئی). پژوهشنامه بختیــــــاریشناسی و اقوام ایرانی, 1403; 3(1): -. doi: 10.22034/bsriit.2025.15120.1062